Kurssit

Mattopilates-kurssit

Mattopilates on harjoittelua, jossa yhdistetään Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä terveysliikunnan nykytietämykseen sekä uusimpaan tutkimustietoon tuki- ja liikuntaelinharjoittelusta. Harjoittelun pohjana ovat Joseph Pilateksen kuusi periaatetta: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus (flow) ja hallittu hengittäminen. Säännöllinen harjoittelu vahvistaa vartalon syviä tukilihaksia ja lantionpohjaa, kehittää kehon toiminnallista voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehontuntemusta ja koordinaatiokykyä. Kehontuntemuksen ja keskivartalon oikeaoppisen tuen parantuessa harjoittelun vaikutukset näkyvät niin arjessa kuin vaativissa liikuntasuorituksissakin. Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka sopii sekä naisille että miehille, aloittelijoista urheilijoihin.

Pilates startti
Pilates startti antaa mahdollisuuden tutustua lajiin ilman pidempää sitoutumista. Kurssi on suunnattu aloittelijoille ja aiemmin pilatesta harrastaneille, jotka kaipaavat kertausta lajista. Kurssilla tutustutaan Pilateksen perusperiaatteisiin, keskeisiin käsitteisiin (ryhti, ydintuki, lapatuki ja hengitys), kehoa valmistaviin pre-liikkeisiin sekä pilates pienvälineisiin. Pilates startti antaa hyvän pohjan jatkaa harjoittelua pidemmillä perus/keskitason Pilates-kursseilla. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Lempeä Pilates (alkeet/perustaso)
Perustason kurssi on suunnattu aloittelijoille, mutta kurssille voi osallistua myös Pilatesta aiemmin harrastaneet, jotka haluavat tehdä harjoitteita rauhalliseen tahtiin omaa kehoa ja mieltä kuunnellen. Kurssi sopii hyvin tuki- ja liikuntaelin oireisille, raskaana oleville sekä synnyttäneille. Harjoittelussa hyödynnytetään kehoa valmistavia pre-liikkeitä ja tutustutaan pilates-pienvälineisiin. Ohjaajana Minna Ruotsalainen tai Jaana Niskanen.

Vahva Pilates (keski-/jatkotaso)
Kurssi on suunnattu Pilatesta säännöllisesti harrastaneille sekä niille, jotka hallitsevat jo lajin perusperiaatteet sekä oman kehon tuntemuksen. Harjoittelussa yhdistyvät pre- että klassisen Pilateksen harjoitteet. Harjoittelua syvennetään edelleen Pilates-pienvälineiden avulla. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

ÄijäPilates
ÄijäPilates on miesten oma kurssi, joka sopii aloittelijoille sekä pidempään harrastaneille. Kurssilla kiinnitetään erityisesti huomiota selän- ja niskahartiaseudun terveyteen, keskivartalon ja syvälihasten vahvistamiseen sekä kehon venyvyyteen ja liikkuvuuteen. Kurssi sopii hyvin myös urheilijoille tarjoten uusia näkökulmia lajiharjoittelun tueksi. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

MammaPilates
Raskaus ja synnytys aiheuttavat naisen kehoon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia, joiden seurauksena voi esiintyä erilaisia oireita, kuten virtsankarkailua, vatsan pömpötystä sekä alaselkäkipuja. Kurssilla keskitytään raskauden ja synnytyksen muuttaman kehon tarpeisiin, vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen sekä lantionpohjan lihasten vahvistamiseen turvallisesti Pilateksen ja Joogan erityisharjoitteita sekä pienvälineitä hyödyntäen. Ohjauksessa käytetyt menetelmät pohjautuvat uusimpaan tutkimustietoon synnytyksen jälkeen tapahtuvasta keskivartaloharjoittelusta. Mammapilates starttiin 1,5 h voi osallistua heti jälkitarkastuksen jälkeen (sovittaessa jo aiemmin). Pidemmälle mammapilates-kurssille voi osallistua startin jälkeen.  Lapset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan molemmille kursseille. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Reformer laitepilates- kurssit

Katso lisätiedot tästä: laitepilates

Pilates & Barre

Pilates & Barre startissa löydät pilateksen mattoharjoitteiden kautta vartalon syvät tukilihakset ja pääset tutkimaan oikeaa kehon linjausta erilaisissa lähtöasennoissa. Barre- tunnilla osaat jo huomioida syvät lihakset ja pääset nauttimaan tanssinomaisesta treenaamisesta ilman, että sinun tarvitsisi osata tanssia tai muistaa koreografioita. Barre on tangolla tehtävää baletin liike- ja voimaharjoitteiden työstämistä popmusiikin ja rennon fiiliksen kanssa. Saat kuvitella täysin rinnoin itsesi tanssimassa, vaikka reidet ja pohkeet laulaa. Tämän tunnin jälkeen tiedät, mitä lihaksia olet käyttänyt ja suupielet nykii väistämättä ylöspäin. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Barre 5 x kurssi on ennen kaikkea ihanaa kuntoilua, musiikin säestyksellä tehtävien yksinkertaisten baletin tankoharjoitteiden kautta. Alussa tutustutaan tarkemmin liikkeisiin ja puhtaaseen tekniikkaan. Tavoitteena on saada harjoitteet sujumaan ja syke nousemaan. Monien puolivarpaille eli päkijöille nousun sekä jalkojen nostojen ja plie koukistusten jälkeen reidet, pakarat ja pohkeet tietävät varmasti olevansa olemassa. Tanssia ei tarvitse osata, mutta itsensä voi kokea tanssijaksi treenaamalla lihaskuntoa tanssin omaisesti ja tanssin liikemateriaalilla. Koska tanssin materiaali keskittyy pääosin jalkoihin ja keskivartaloon, tunnin lopussa huomioidaan myös ylävartalo erilaisin harjoittein. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Spiraalistabilaatio

Spiral Stabilization (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smisekin 30:n vuoden tutkimustyöllä kehittämä kehonhallinta- ja liiketerapiamenetelmä. Menetelmässä kiinnitetään huomiota kehon kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin parannetaan myofaskiaalisen järjestelmän toimintaa sekä saadaan tilaa selkänikamien väliin, joka vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa. Harjoittelun myötä keskivartalo vahvistuu, ryhti kohenee, lihastasapaino sekä selän toiminnallisuus paranevat. Menetelmä sopii hyvin erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoidossa. Useat urheilijat hyödyntävät menetelmää harjoittelussaan, koska spiraaliketjut tukevat luonnollista kävelyä, sitä kautta juoksun koordinaatiota sekä vartalon kiertoliikkeen hyödyntämistä voimantuotossa. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Hathajooga

Hathajooga startti & brunssi
Hathajooga-tunnilla asanat tehdään omaa kehoa kuunnellen. Hathajoogan starttikurssilla käydään läpi joogan tärkeimpiä asentoja rauhalliseen tahtiin. Kurssin aikana tutustutaan myös meditaatioon ja tehdään lyhyitä hengitysharjoituksia. Kurssi sopii aloittelijoille ja joogaa jo harrastaneille ja sen pohjalta on hyvä jatkaa joogaharrastusta pidemmillä kursseilla. Joogan jälkeen studiolle katetaan joogabrunssi, jossa on tarjolla pientä syötävää ja juotavaa. Muistathan ilmoittaa erikoisruokavaliosi. Ohjaajana Tuija Bercovici.

Lempeä hathajooga
Kurssi sopii hyvin aloittelijoille sekä pidempään joogaa harrastaneille. Klassisen hathajoogan muotoina ovat asanat eli kehon liikkeet, niiden virtaus ja hengitys, keskittyminen, kehotietoisuus, rentoutuminen ja positiivinen ajattelu. Jokaisella tunnilla on oma teema esim. selkärangan tai lonkkien liikkuvuus, chakrat eli kehon energiakeskukset tai syvärentoutus ja visualisointi. Tunnit alkavat lyhyellä alkurentoutuksella, jonka jälkeen siirrytään kehoa lämmittäviin liikkeisiin. Lämmittelyn jälkeen asanoissa viipyillään hieman pidemmän aikaa. Tunti päättyy rentoutumishetkeen, joten varaathan tunnille mukaan lämmintä vaatetta ja oman peitteen. Ohjaajina kursseilla ovat Jaana Niskanen, Tuija Bercovici ja Minna Ruotsalainen.

Joogaa iyengarin mausteilla workshopit
Workshopissa hyödynnetään oppeja iyengarjoogasta ja työskennellään pienessä, viiden hengen ryhmässä. Tiedossa on siis syviä venytyksiä, paljon apuvälineiden, kuten joogavyön ja -tiilien käyttöä, sekä yksilöllistä opetusta. Tunnit 6.10 ja 20.10 ovat sisällöltään samanlaisia ja sopivat sekä aloittelijoille että joogaa pidempään harrastaneille. Opettajana Tuija Bercovici.

Astangajooga

Astangajoogan startissa 1,5 h pääset tutkimaan omaa hengitystäsi sekä itseäsi. Lähdemme hengitysharjoituksista kohti lihaslukkoja eli bandhoja, mitkä tukevat ja energisoivat kehoa yhdessä syvän hengityksen kanssa. Saat kokemuksen astangan alkeisharjoituksesta, jossa tietoisuutta kehosta ja hengityksestä lisätään erilaisissa asennoissa eli asanoissa. Asentosarjan viimeinen asana on savasana, joka on rentoutuminen. Varaathan siihen myös lämmintä vaatetta mukaan. Astanga on matka omaan itseen tietoisen hengityksen ja siihen liittyvän asentoharjoituksen myötä. Astanga tähtää kohti selkeää mieltä, fyysistä ja henkistä terveyttä ja avointa ja rakastavaa elämänasennetta. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Astangajooga workshop 3 h pääset rauhoittumaan, kuuntelemaan ja tuntemaan kehoasi ja hengitystäsi. Ensin laskeudutaan tuntemaan ja aistimaan rauha ja kiireettömyys itsessä. Lähdemme pehmeästi tutustumaan astangan lihaslukkoihin eli bandhoihin sekä asentosarjaan eli asanoihin. Harjoitus päättyy loppurentoutukseen, joten ota myös lämmintä vaatetta mukaan. Lämmin olotila on edellytys syvälle rentoutumiselle. Lounastauon jälkeen lähdemme liittämään joogan filosofiaa harjoitukseen. Siis vähän lihaa luiden päälle. Mitä väyliä astanga joogalla on viedä kohti meditaatiota eli sisäistä hiljaisuutta ja rauhaa. Mitä harjoitus voi antaa omaan elämään ja maailmankuvaan.

Astangajoogan asana harjoitus on rakentunut Patanjalin joogasutrien filosofian pohjalle. Pitkällisen harjoittelun: hengityksen, lihaslukkojen eli bandhojen ja toistuvien asentosarjojen kautta tavoitellaan fyysistä ja henkistä terveyttä, mielen rauhoittumista ja sydämen avautumista kohti hyveellistä, oikeudenmukaista ja empaattista elämä asennetta. Harjoituksen aikana kehon normalitilaa horjutetaan taivuttamalla kehoa astanga harjoitukseen valittuihin asanoihin. Näissä asanoissa lihaslukkojen tuella, yritetään vakauttaa asento, löytää ja vapauttaa hengitykselle tilaa kehossa ja lisätä tietoisuutta eri kehon osista uusissa asennoissa. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Liikkujan lantionpohja workshop

Lantionpohjan lihakset ovat keskivartalon kivijalka. Oikein toimiessaan nämä lihakset ovat tiiviissä yhteydessä syviin vatsa- ja selkälihaksiin ja yhdessä ne kannattelevat sisäelimiä sekä tukevat selkää. Lantionpohjalihaksilla onkin erityinen tehtävä niin liikuntaa harrastajien kuin aktiiviurheilijoidenkin kehonhallinnassa. Paljon liikkuvilla voi esiintyä lantionpohjan heikkoutta, mutta myös yliaktiivisuutta, jota kovat ponnistukset ja iskuja sisältävä rasitus aiheuttavat. Workshop on suunnattu sinulle, joka olet kiinnostunut syvien lihasten ja lantionpohjan toiminnan vaikutuksista harjoitteluusi. Workshopissa saat käytännön harjoitteita lantionpohjan oikeaoppiseen harjoitteluun sekä keinoja, kuinka yhdistät ne osaksi arkeasi ja muuta liikuntaasi. Lisäksi opit rentouttamaan lantionpohjaa ja vähentämään sen vääränlaista kuormitusta. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Tulevien kurssien aikataulu- ja hintatiedot sekä ilmoittautumisohjeet pääset lukemaan tästä: ilmoittaudu >>>