Kurssit ja workshopit

Pilates

Reformer laitepilates
Klassinen Pilates- metodi pitää sisällään noin 500 liikettä eri variaatioineen. Nämä liikkeet toteutetaan ja harjoitusta viedään eteenpäin Joseph Pilateksen suunnittelemilla ja kehittämillä laitteilla sekä klassisilla mattoharjoitteilla. Reformer on yksi Pilateksen kehittämistä laitteista. Reformerin jousivastukset ja liikkuva kelkka tarjoavat tehokkaan tavan tasapainottaa vartalon puolieroja, vahvistaa keskivartaloa, hartiarenkaan aluetta, koko kehon toiminnallista voimaa, liikkuvuutta sekä kehon hallintaa. Harjoitteita tehdään vuoroin selin, istuen, polvillaan ja jopa seisten. Laitteen monipuoliset ominaisuudet sekä henkilökohtainen ohjaus mahdollistavat yksilöllisten tarpeiden huomioimisen sekä kehotietoisen harjoittelun. Pilatesharjoittelu sopii hyvin myös aktiiviliikkujien/urheilijoiden lajiharjoittelun tueksi tasapainottamaan lajiharjoittelun tuomia puolieroja. Viikkotunneille osallistuminen edellyttää starttikurssin käymistä tai perusteiden opiskelua yksilöohjauksessa. Lisätiedot yksilö-/ duo-ohjauksesta tästä: laitepilates

Klassinen mattopilates
Klassinen mattopilates perustuu Pilateksen luomaan 34 klassiseen liikkeeseen, joita harjoitetaan eri määriä riippuen harjoittelijan lähtötasosta.  Harjoittelussa keskitytään keskivartalon syvän ydintuen, ”powerhousen” vahvistamiseen ja liikkuvuuden lisäämiseen. Riittävän liikkuvuuden ja keskivartalon tuen myötä matto- sekä laitepilatesharjoittelussa edetään haastavampiin liikkeisiin harjoittelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät Pilateksen kokonaisvaltaisena kehonhallintametodina (Contrology) ja sen, että mattopilates on vain yksi koko metodin harjoitteista. Parhaimmillaan tunnit ovatkin koko kehoa haastavia hikitreenejä! Viikkotunneille osallistuminen edellyttää starttikurssin käymistä tai perusteiden opiskelua yksilöohjauksessa.

PilatesHealth mattopilates
PilatesHealth mattopilates on harjoittelua, jossa yhdistetään Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä terveysliikunnan nykytietämykseen sekä uusimpaan tutkimustietoon tuki- ja liikuntaelinharjoittelusta. Harjoittelun pohjana ovat Joseph Pilateksen kuusi periaatetta: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus (flow) ja hallittu hengittäminen. Säännöllinen harjoittelu vahvistaa vartalon syviä tukilihaksia ja lantionpohjaa, kehittää kehon toiminnallista voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehontuntemusta ja koordinaatiokykyä. Kehontuntemuksen ja keskivartalon oikeaoppisen tuen parantuessa harjoittelun vaikutukset näkyvät niin arjessa kuin vaativissa liikuntasuorituksissakin. Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka sopii sekä naisille että miehille, aloittelijoista urheilijoihin. PilatesHealth viikkotunneille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta pilateksesta.

Mammapilates (äidit ja 0-9 kk lapset)
Raskaus ja synnytys aiheuttavat naisen kehoon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia, joiden seurauksena voi esiintyä erilaisia oireita, kuten virtsankarkailua, vatsan pömpötystä sekä alaselkäkipuja. Kurssilla keskitytään raskauden ja synnytyksen muuttaman kehon tarpeisiin, vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen sekä lantionpohjan lihasten vahvistamiseen turvallisesti Pilateksen ja Joogan erityisharjoitteita sekä pienvälineitä hyödyntäen. Ohjauksessa käytetyt menetelmät pohjautuvat uusimpaan tutkimustietoon synnytyksen jälkeen tapahtuvasta keskivartaloharjoittelusta. Lapset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan tunneille. Viikkotunneille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta pilateksesta.

Äijäpilates
Äijäpilates on miesten oma pilatesryhmä. Tunti sopii aloittelijoille sekä pidempään harrastaneille. Kurssilla kiinnitetään erityisesti huomiota selän- ja niskahartiaseudun terveyteen, keskivartalon ja syvälihasten vahvistamiseen sekä kehon venyvyyteen ja liikkuvuuteen. Kurssi sopii hyvin myös urheilijoille tarjoten uusia näkökulmia lajiharjoittelun tueksi. Viikkotunneille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta pilateksesta.

Spiraalistabilaatio

Spiral Stabilization (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smisekin 30:n vuoden tutkimustyöllä kehittämä kehonhallinta- ja liiketerapiamenetelmä. Menetelmässä kiinnitetään huomiota kehon kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin parannetaan myofaskiaalisen järjestelmän toimintaa sekä saadaan tilaa selkänikamien väliin, joka vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa. Harjoittelun myötä keskivartalo vahvistuu, ryhti kohenee, lihastasapaino sekä selän toiminnallisuus paranevat. Menetelmä sopii hyvin erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoidossa. Useat urheilijat hyödyntävät menetelmää harjoittelussaan, koska spiraaliketjut tukevat luonnollista kävelyä, sitä kautta juoksun koordinaatiota sekä vartalon kiertoliikkeen hyödyntämistä voimantuotossa. Viikkotunneille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta spiraalistabilaatiosta.

Jooga

Hathajooga
Tunti sopii hyvin aloittelijoille sekä pidempään joogaa harrastaneille. Klassisen hathajoogan muotoina ovat asanat eli kehon liikkeet, niiden virtaus ja hengitys, keskittyminen, kehotietoisuus, rentoutuminen ja positiivinen ajattelu. Jokaisella tunnilla on oma teema esim. selkärangan tai lonkkien liikkuvuus, chakrat eli kehon energiakeskukset tai syvärentoutus ja visualisointi. Tunnit alkavat lyhyellä alkurentoutuksella, jonka jälkeen siirrytään kehoa lämmittäviin liikkeisiin. Lämmittelyn jälkeen asanoissa viipyillään hieman pidemmän aikaa. Tunnilla käytetään tarvittaessa apuvälineitä, kuten joogavyötä ja -tiilijä. Tunti päättyy rentoutumishetkeen, joten varaathan tunnille mukaan lämmintä vaatetta ja oman peitteen. Kesäisin hyvällä säällä tunnit voidaan toteuttaa myös ulkona. Ohjaajana Jaana Niskanen. Viikkotunneille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta joogasta.

Astangajooga
Astangan alkeis-/ starttikurssilla pääset tuntemaan laajemmin mieltäsi, kehoasi, ja hengityksestäsi siinä. Astangan asana eli asentosarja haastaa tasapainoa, kehon hahmotusta, hengitystä ja mieltä, mutta kulkee pehmeästi ja virtaavasti. Sarja lähtee aurinkotervehdyksistä, joissa haetaan liikkeen ja hengityksen yhteyttä sekä lämmitetään keho. Aurinkotervehdysten jälkeen tehdään seisomasarjaa, missä seisten tehtävissä asanoissa etsitään kehon oikeita linjauksia, keskivartalon tukea ja maadoittumista. Hengityksen avulla löydetään kehoon liikkuvuutta, tilaa ja vapautta. Harjoitus päättyy loppurentoutumiseen, jossa mahdollisuus päästä syvään rentoutumisen kokemukseen. Varaathan siihen myös lämmintä vaatetta mukaan. Harjoitus antaa niin rauhaa kuin energiaakin. Starttikurssi on suunnattu aloittelijoille. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Astangajoogan viikkotunneilla jatketaan siitä, mihin starttikurssilla ollaan jääty. Jatkamme syventymistä oman hengityksen ja kehon yhteistyöhön. Etsitään kehon linjauksia, tukilihaksia, hengitykseen pehmeyttä ja kehoon vapautta. Kurssilla syvennymme enemmän seisomasarjan asanoihin ja saadaan mukaan vielä muutamia uusia asanoitakin. Viikkotunnit sopivat startti-/alkeiskurssin käynneille.

Workshopit

Pilates & lantionpohja workshop (sopii kaikille)
Lantionpohjan lihakset ovat keskivartalon kivijalka. Oikein toimiessaan nämä lihakset ovat tiiviissä yhteydessä syviin vatsa- ja selkälihaksiin ja yhdessä ne kannattelevat sisäelimiä sekä tukevat selkää. Lantionpohjalihaksilla onkin erityinen tehtävä niin liikuntaa harrastajien kuin aktiiviurheilijoidenkin kehonhallinnassa. Paljon liikkuvilla voi esiintyä lantionpohjan heikkoutta, mutta myös yliaktiivisuutta, jota kovat ponnistukset ja iskuja sisältävä rasitus aiheuttavat. Workshop on suunnattu sinulle, joka olet kiinnostunut syvien lihasten ja lantionpohjan toiminnan vaikutuksista liikkumiseesi. Workshopissa saat käytännön harjoitteita lantionpohjan oikeaoppiseen harjoitteluun sekä keinoja, kuinka yhdistät ne osaksi arkeasi ja muuta liikuntaasi. Lisäksi opit rentouttamaan lantionpohjaa ja vähentämään sen vääränlaista kuormitusta.

Laite & mattopilates workshop (aiemmin harrastaneille)

Workshop sopii niille, jotka hallitsevat Reformer laitepilates sekä klassisen mattopilatesharjoituksen. Workshopissa hyödynnetään koko studion laitteistoa Reformeria, mattoa, Cadillacia, Spine correctoria ja Wunda Chairia. Tässä workshopissa pääset syventämään omaa klassisen pilatesmetodin mukaista harjoitustasi eteenpäin.

Spiraalistabilaatio & terve selkä workshop (sopii kaikille)

Spiral Stabilization (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smisekin 30:n vuoden tutkimustyöllä kehittämä kehonhallinta- ja liiketerapiamenetelmä. Menetelmässä kiinnitetään huomiota kehon kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin parannetaan myofaskiaalisen järjestelmän toimintaa sekä saadaan tilaa selkänikamien väliin, joka vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa. Harjoittelun myötä keskivartalo vahvistuu, ryhti kohenee, lihastasapaino sekä selän toiminnallisuus paranevat. Menetelmä sopii hyvin erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoidossa. Useat urheilijat hyödyntävät menetelmää harjoittelussaan, koska spiraaliketjut tukevat luonnollista kävelyä, sitä kautta juoksun koordinaatiota sekä vartalon kiertoliikkeen hyödyntämistä voimantuotossa.

Tuntivaraukset sivulta: ilmoittaudu >>>