Kurssit ja workshopit

Mattopilates-kurssit

Mattopilates on harjoittelua, jossa yhdistetään Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä terveysliikunnan nykytietämykseen sekä uusimpaan tutkimustietoon tuki- ja liikuntaelinharjoittelusta. Harjoittelun pohjana ovat Joseph Pilateksen kuusi periaatetta: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus (flow) ja hallittu hengittäminen. Säännöllinen harjoittelu vahvistaa vartalon syviä tukilihaksia ja lantionpohjaa, kehittää kehon toiminnallista voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehontuntemusta ja koordinaatiokykyä. Kehontuntemuksen ja keskivartalon oikeaoppisen tuen parantuessa harjoittelun vaikutukset näkyvät niin arjessa kuin vaativissa liikuntasuorituksissakin. Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka sopii sekä naisille että miehille, aloittelijoista urheilijoihin.

Mattopilates startti
Pilates startti antaa mahdollisuuden tutustua lajiin ilman pidempää sitoutumista. Kurssi on suunnattu aloittelijoille ja aiemmin pilatesta harrastaneille, jotka kaipaavat kertausta lajista. Kurssilla tutustutaan Pilateksen perusperiaatteisiin, keskeisiin käsitteisiin (ryhti, ydintuki, lapatuki ja hengitys), kehoa valmistaviin pre-liikkeisiin sekä pilates pienvälineisiin. Pilates startti antaa hyvän pohjan jatkaa harjoittelua pidemmillä perus/keskitason Pilates-kursseilla. Ohjaajana Minna Ruotsalainen tai Jaana Niskanen.

Mattopilates perustaso
Perustason kurssi on suunnattu aloittelijoille, mutta kurssille voi osallistua myös Pilatesta aiemmin harrastaneet, jotka haluavat tehdä harjoitteita rauhalliseen tahtiin omaa kehoa ja mieltä kuunnellen. Kurssi sopii hyvin tuki- ja liikuntaelin oireisille, raskaana oleville sekä synnyttäneille. Harjoittelussa hyödynnytetään kehoa valmistavia pre-liikkeitä ja tutustutaan pilates-pienvälineisiin. Ohjaajana Minna Ruotsalainen tai Jaana Niskanen.

Mattopilates keski/jatkotaso
Kurssi on suunnattu Pilatesta säännöllisesti harrastaneille sekä niille, jotka hallitsevat jo lajin perusperiaatteet sekä oman kehon tuntemuksen. Harjoittelussa yhdistyvät pre- että klassisen Pilateksen harjoitteet. Harjoittelua syvennetään edelleen Pilates-pienvälineiden avulla. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

ÄijäPilates
ÄijäPilates on miesten oma kurssi, joka sopii aloittelijoille sekä pidempään harrastaneille. Kurssilla kiinnitetään erityisesti huomiota selän- ja niskahartiaseudun terveyteen, keskivartalon ja syvälihasten vahvistamiseen sekä kehon venyvyyteen ja liikkuvuuteen. Kurssi sopii hyvin myös urheilijoille tarjoten uusia näkökulmia lajiharjoittelun tueksi. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

MammaPilates
Raskaus ja synnytys aiheuttavat naisen kehoon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia, joiden seurauksena voi esiintyä erilaisia oireita, kuten virtsankarkailua, vatsan pömpötystä sekä alaselkäkipuja. Kurssilla keskitytään raskauden ja synnytyksen muuttaman kehon tarpeisiin, vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen sekä lantionpohjan lihasten vahvistamiseen turvallisesti Pilateksen ja Joogan erityisharjoitteita sekä pienvälineitä hyödyntäen. Ohjauksessa käytetyt menetelmät pohjautuvat uusimpaan tutkimustietoon synnytyksen jälkeen tapahtuvasta keskivartaloharjoittelusta. Mammapilates starttiin 1,5 h voi osallistua heti jälkitarkastuksen jälkeen (sovittaessa jo aiemmin). Pidemmälle mammapilates-kurssille voi osallistua startin jälkeen.  Lapset ovat lämpimästi tervetulleita mukaan molemmille kursseille. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Reformer laitepilates- kurssit

Katso lisätiedot tästä: laitepilates

Spiraalistabilaatio- kurssit

Spiral Stabilization (SPS) on tsekkiläisen lääkärin Richard Smisekin 30:n vuoden tutkimustyöllä kehittämä kehonhallinta- ja liiketerapiamenetelmä. Menetelmässä kiinnitetään huomiota kehon kiertävien lihasketjujen vahvistamiseen ja pystysuuntaisten lihasketjujen (yleensä yliaktiiviset ja kireät lihakset) rentouttamiseen ja pidentämiseen. Näin parannetaan myofaskiaalisen järjestelmän toimintaa sekä saadaan tilaa selkänikamien väliin, joka vähentää painetta välilevyissä ja lisää niiden aineenvaihduntaa. Harjoittelun myötä keskivartalo vahvistuu, ryhti kohenee, lihastasapaino sekä selän toiminnallisuus paranevat. Menetelmä sopii hyvin erilaisten selkäkipujen ja -sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Se on myös erinomainen menetelmä skolioosin hoidossa. Useat urheilijat hyödyntävät menetelmää harjoittelussaan, koska spiraaliketjut tukevat luonnollista kävelyä, sitä kautta juoksun koordinaatiota sekä vartalon kiertoliikkeen hyödyntämistä voimantuotossa. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Jooga-kurssit

Hathajooga startti
Hathajooga-tunnilla asanat tehdään omaa kehoa kuunnellen. Hathajoogan starttikurssilla käydään läpi joogan tärkeimpiä asentoja rauhalliseen tahtiin. Kurssin aikana tutustutaan myös meditaatioon ja tehdään lyhyitä hengitysharjoituksia. Kurssi sopii aloittelijoille ja joogaa jo harrastaneille ja sen pohjalta on hyvä jatkaa joogaharrastusta pidemmillä kursseilla. Ohjaajana Jaana Niskanen tai Minna Ruotsalainen.

Hathajoogaa iyengarin mausteilla
Kurssi sopii hyvin aloittelijoille sekä pidempään joogaa harrastaneille. Klassisen hathajoogan muotoina ovat asanat eli kehon liikkeet, niiden virtaus ja hengitys, keskittyminen, kehotietoisuus, rentoutuminen ja positiivinen ajattelu. Jokaisella tunnilla on oma teema esim. selkärangan tai lonkkien liikkuvuus, chakrat eli kehon energiakeskukset tai syvärentoutus ja visualisointi. Tunnit alkavat lyhyellä alkurentoutuksella, jonka jälkeen siirrytään kehoa lämmittäviin liikkeisiin. Lämmittelyn jälkeen asanoissa viipyillään hieman pidemmän aikaa. Lämmittelyn jälkeen asanoissa viipyillään hieman pidemmän aikaa. Tunnilla käytetään tarvittaessa apuvälineitä, kuten joogavyötä ja -tiilijä. Tunti päättyy rentoutumishetkeen, joten varaathan tunnille mukaan lämmintä vaatetta ja oman peitteen. Kesäisin hyvällä säällä tunnit voidaan toteuttaa myös ulkona. Ohjaajana ovat Jaana Niskanen tai Tuija  Bercovici.

Astangajooga
Astangan alkeiskurssilla pääset tuntemaan laajemmin mieltäsi, kehoasi, ja hengityksestäsi siinä. Astangan asana eli asentosarja haastaa tasapainoa, kehon hahmotusta, hengitystä ja mieltä, mutta kulkee pehmeästi ja virtaavasti. Sarja lähtee aurinkotervehdyksistä, joissa haetaan liikkeen ja hengityksen yhteyttä sekä lämmitetään keho. Aurinkotervehdysten jälkeen tehdään seisomasarjaa, missä seisten tehtävissä asanoissa etsitään kehon oikeita linjauksia, keskivartalon tukea ja maadoittumista. Hengityksen avulla löydetään kehoon liikkuvuutta, tilaa ja vapautta. Harjoitus päättyy loppurentoutumiseen, jossa mahdollisuus päästä syvään rentoutumisen kokemukseen. Varaathan siihen myös lämmintä vaatetta mukaan. Harjoitus antaa niin rauhaa kuin energiaakin. Kurssi sopii hyvin aloittelijoille sekä pidempään joogaa harrastaneille. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Workshopit

Pilates & Jooga Flow workshop
Pilates & Jooga Flow workshop on dynaaminen ja kokonaisvaltaisesti kehoa vahvistava ja avaava harjoitus. Harjoituksessa hengitys ja liike yhdistyvät toisiinsa flowmaisesti virraten. Harjoitteet lisäävät kehotietoisuutta, vahvistavat keskivartaloa, parantavat ryhtiä sekä lisäävät kehon ja mielen joustavuutta.  Workshopiin osallistuvilla on suositeltavaa olla aikaisempaa kokemusta pilateksesta tai joogasta. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Pilates & Barre workshop
Pilates & Barre workshopissa löydät pilateksen mattoharjoitteiden kautta vartalon syvät tukilihakset ja pääset tutkimaan oikeaa kehon linjausta erilaisissa lähtöasennoissa. Barre- tunnilla osaat jo huomioida syvät lihakset ja pääset nauttimaan tanssinomaisesta treenaamisesta ilman, että sinun tarvitsisi osata tanssia tai muistaa koreografioita. Barre on tangolla tehtävää baletin liike- ja voimaharjoitteiden työstämistä popmusiikin ja rennon fiiliksen kanssa. Saat kuvitella täysin rinnoin itsesi tanssimassa, vaikka reidet ja pohkeet laulaa. Tämän tunnin jälkeen tiedät, mitä lihaksia olet käyttänyt ja suupielet nykii väistämättä ylöspäin. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Tanssijan, voimistelijan ja luistelijan kehonhallinta workshop
Workhopissa opetellaan tunnistamaan kehon syviä lihaksia sekä rangan oikeaoppista linjausta pilates liikkeiden ja sen perusperiaatteiden avulla. Rangan asento sekä syvät lihakset ovat aivain tekijöitä esim. piruettien pyörimiselle sekä tasapainon saavuttamiselle. Kurssilla pohditaan myös tanssijalle riittävää liikkuvuutta eli notkeutta ja lihas‐venyvyys tasapainoa. Voimaa ja tukea haetaan keskivartaloon sekä jalkojen tukilihaksiin myös floorbarren eli baletin lattiatanko harjoitteiden avulla. Ohjaajana Pauliina Nuutinen.

Liikkujan lantionpohja workshop
Lantionpohjan lihakset ovat keskivartalon kivijalka. Oikein toimiessaan nämä lihakset ovat tiiviissä yhteydessä syviin vatsa- ja selkälihaksiin ja yhdessä ne kannattelevat sisäelimiä sekä tukevat selkää. Lantionpohjalihaksilla onkin erityinen tehtävä niin liikuntaa harrastajien kuin aktiiviurheilijoidenkin kehonhallinnassa. Paljon liikkuvilla voi esiintyä lantionpohjan heikkoutta, mutta myös yliaktiivisuutta, jota kovat ponnistukset ja iskuja sisältävä rasitus aiheuttavat. Workshop on suunnattu sinulle, joka olet kiinnostunut syvien lihasten ja lantionpohjan toiminnan vaikutuksista harjoitteluusi. Workshopissa saat käytännön harjoitteita lantionpohjan oikeaoppiseen harjoitteluun sekä keinoja, kuinka yhdistät ne osaksi arkeasi ja muuta liikuntaasi. Lisäksi opit rentouttamaan lantionpohjaa ja vähentämään sen vääränlaista kuormitusta. Ohjaajana Minna Ruotsalainen.

Tulevien kurssien aikataulu- ja hintatiedot sekä ilmoittautumisohjeet pääset lukemaan tästä: ilmoittaudu >>>